Underground New York Inhalt?

1 Antwort

adabei  07.10.2012, 20:58

Hier eine der Rezensionen:

Underground New York is the story about Zoe and Basti from Germany who spend two weeks of their summer vacation with their cousins Rick and Debbie in New York. The four cousins explore the city and some special and mostly unknown places there.

The author, Cecile Rossant, who now lives in Berlin, grew up in New York City. That's why the story is written quite authentic and why she can tell us about those places no tourist guard can show you. For example about the Freedom Tunnel, an old railway tunnel with awesome graffiti below a park in Manhattan.

When Rick and his friends take his cousins Zoe and Basti along to the Freedom Tunnel they show them how to spray graffiti. A train comes past every twenty minutes, which makes it very dangerous being around. That's why the parents shouldn't know about those very special trips. At first Debbie didn't come along, but finally Zoe convinced her of joining them. The girls have a great time at their own made photo shoot, Debbie being the model all dressed up and Zoe being the photographer, which is one of her hobbies. Basti's reason for visiting the tunnel again is Mr. Kaminski, an old agreeable man Basti met the first time he went to the tunnel. When Basti visits Mr. Kaminski's office, a room by the side of the tunnel, they talk about relics (old empty parts of renovated buildings) and Mr. Kaminski's life experience. Rick is pulled to the Freedom Tunnel because of his obsession for graffiti and street stickers, which could bring him lots of trouble....

The book was quite nice to read, but it appears not challenging enough for a bilingual 8th grade. And we think lots of the chapters are based on the same ideas, so the story seems to repeat itself. Another point is that in some situations you have the impression something very exciting will happen next, but it ends up the usual way. But all in all it is a good book, which we enjoyed reading, because you don't get a view of New York like a normal tourist, you have the feel like you're looking behind the scenes. We found out a lot about the `'other'' side of the big city life.

adabei  07.10.2012, 21:02
@adabei

Eigentlich wollte ich die hier posten:

"Underground New York" schildert die Erlebnisse des deutschen Geschwisterpaares Basti und Zoe, die in den Ferien ihre Cousins Rick und Debbie in New York besuchen. Die vier Jugendlichen sind zwischen 14 und 17 Jahren alt und sollten eigentlich keine Betreuung mehr brauchen, ab und zu handeln sie jedoch ziemlich unvernünftig und bringen sich dadurch in Gefahr... :wink:

Im Gegensatz zu anderen mir bekannten Schullektüren handelt es sich hier um ein Buch, das nicht nur inhaltlich sehr interessant und vielseitig ist, indem es sowohl die Sehenswürdigkeiten des modernen New York als auch dessen Geschichte thematisiert, sondern auch sprachlich ein Genuss ist. Der Sprachstil ist der eines "normalen" Romans und hat nichts mit dem extrem begrenzten Wortschatz zu tun, der bei üblichen Lektüren durch ständige Wiederholungen oft für Langeweile und Verdruss sorgt. Das Vokabelverzeichnis im Anhang ist nicht übermäßig umfangreich und enthält meinem Eindruck nach viele Wörter, die vom regulären Lehrwerk der Klasse (English G, Bände 1,2,3 und 4) bekannt sind. Offensichtlich kann man als Schüler der Handlung trotz einiger bisher unbekannter Vokabeln gut folgen, mein Sohn liest das Buch jedenfalls auch gerade mit Vergnügen und hat keine Verständnisprobleme.

Auch mir hat die Charakterisierung der Figuren gut gefallen, zumal durch die ausgeprägte Risikobereitschaft des Graffiti-Künstlers Rick immer wieder spannende Szenen zustande kommen. Die Figur des "Professors" Kaminski lässt faszinierende Aspekte der Geschichte New Yorks wieder aufleben, die -teilweise historischen - Bilder, die immer wieder in den Text eingestreut sind, verbessern die Anschaulichkeit noch mehr.

Im Anhang des Jugendromans befinden sich außer dem Vokabelverzeichnis Diskussionsthemen zu jedem Kapitel, eine Kurzbiographie der Autoren und ein kleiner Stadtplanausschnitt von New York.

Für diese originelle Schullektüre, die auch Erwachsene gut unterhalten kann, vergebe ich eine unbedingte Leseempfehlung und gute vier Sterne.